Koncepce dopravy ve městě
Rozpočet
300 000 Kč
Autor
Miroslav Legner
Popis
Zpracování generelu dopravy města, který bude sloužit jako základní a závazný dokument v oblasti koncepce a plánování řešení stávající i budoucí dopravy ve městě.
Tento soubor dokumentů by měl jasně definovat základní koncepční prvky v dopravní síti města v návaznosti na jeho budoucí udržitelný a racionální rozvoj. Koncepce by se měla opírat o dopravně-socioekeonimické průzkumy a analýzy stávající dopravy ve městě i okolí a o progresivní přístupy k navrhování veřejného prostoru ve městě - to vše ve vzájemné součinnosti relevantních aktérů.
Generel by měl být koncipován tak, aby žádná ze složek dopravy ve městě nebyla výrazně přeceňována na úkor ostatních a naopak, jak je tomu doposud v případě velmi upřednostňované individuální automobilové dopravy, jež je zdrojem mnoha problémů.
Generel by měl zprostředkovat jasnou vizi, definovat konkrétní opatření různé investiční náročnosti pro řešení dopravy v krátkodobém i dlouhodobém časovém horizontu.
Uvedená částka počítá s nastartováním celého komplexního procesu řešení a přípravou základní koncepce – pro postupné převedení vybraných řešení do praxe. S přihlédnutím k dalším, zejména legislativním návaznostem v průběhu času se předpokládá částka s velkou pravděpodobností přesahující možnosti participativního rozpočtu pro rok 2020.
Veřejný přínos
Zpracování dopravního generelu přinese obyvatelům města a místní samosprávě dlouhodobý, koncepční a komplexní nástroj pro plánování a řešení nejen dopravní problematiky, ale rozvoje města obecně.
Komplexností se míní např. provázanost projektování silnic a ulic s městskou hromadnou dopravou (součinnost s IDS JMK), plánováním komunikací pro pěší (chodníky), cyklisty (cyklostezky, cyklopruhy, cykloobousměrky) či s dalšími alternativními způsoby přepravy (např. budování dobíjecí infrastruktury pro dopravní prostředky na elektrický pohon). Komplexnost dále spočívá v řešení dopravy v klidu/parkování, posouzení efektu zavedení různých parkovacích, příp. emisních zón, využití možnosti sdílení dopravních prostředků/sharingu (aut, koloběžek, kol).
Všechny uvedené typy dopravy je také třeba řešit v souvislosti s možnými benefity pro město na poli dopadů na životní prostředí, bezpečnost a veřejné zdraví obyvatel města.
Technická proveditelnost
Soulad se strategií města
Generel dopravy je připravován vedením města
Finanční přiměřenost
Časová a finanční náročnost - v řádech milionů korun.